‘गाउँको माया’ कथामा अनुभूतिको संरचना
पवित्रा दाहाल
नेपाली शिक्षक
विषयप्रवेश :
तीसको दशकको पूर्वाद्धदेखि कथा लेखनमा सक्रिय कथाकार
इस्माली प्रगतिशील कथाकार हुन् । उनी सामाजिक तथा राजनीतिक क्षेत्रका विकृत तथा
विसङ्गत पक्षलाई कथाको विषयवस्तु बनाइ कलात्मक ढङ्गबाट कथा लेख्न सिपालु छन्
। कथाकार इस्मालीका कथामा समाजमा हुने द्वन्द्व
, राजनीतिक तहमा
प्रभुत्वशाली पक्षले गरिब निमुखाप्रति गरेको शोषण , प्रभुत्वशाली वर्गका पछि लागेर अवसर लिने अवसरवादी
समुदायका विविध रूपलाई कथाकार इस्मालीले छर्लङ्ग पारेका छन् ।
वि.सं.२०१२ साल
जेठ ४ गते महोत्तरीको औरही नगरपालिका १ मा जन्मेका इस्मालीका बाबु गोविन्द
उपाध्याय हुन् भने आमा तिलकुमारी देवी पौडेल हुन् । इस्मालीको वास्तविक नाम
महेश्वरप्रसाद उपाध्याय हो । बाल
साहित्यमा भने उनी महेश पौडेल नामले
चिनिन्छन् । उनले प्राध्यापन सेवाका अतिरिक्त नेपाली साहित्यका क्षेत्रमा पनि
महत्त्वपूर्ण योगदान पुऱ्याएका छन् । समाजिक यथार्थवादी मान्यताका आधारमा कथा
लेख्न रुचाउने इस्माली प्रगतिवादी कथाकार हुन् । उनका घाम घामजस्तो छैन (२०५८) ,
काट जर्किन डी (२०६४),
इस्मालीका प्रतिनिधि कथा
(२०६७) , श्रीको खोजी (२०७३)
र कामरेडको कोट (२०७७), माछो माछो भ्यागुतो (२०७७)
कथासङग्रहहरू प्रकाशित भएका छन् ।
उनका दुई उपन्यास र दुई अनुदित कथासङ्ग्रहहरू पनि छन् ।
कथाकार इस्मालीले
शोषित, उत्पीडित, उपेक्षित वर्गका पीडा,
दबाबमूलक अनुभूतिलाई आफ्ना
कथामा समेटेका छन् । यस लेखमा शोषक वर्गको जालमा फसेका र उक्त जालबाट फुत्कने
प्रयास गरेका निम्न वर्गीय सम्प्रदायको सघङ्घर्षलाई आधार मानेर लेखिएको ‘गाउँको
माया’ कथाको विश्लेषण गरिएको छ ।
नेपालमा अहिले पनि गरिब
तथा भूमिहीन व्यक्तिहरू मालिकहरूबाट शोषित छन् । अन्याय र अत्याचारमा परेका
छन् । यस्ता निम्न वर्गको उत्थानका लागि चेतनाको विकास हुनु आवश्यक छ । चेतना
विकासका लागि तनाब र दबाबको स्थितिले कसरी भूमिका खेल्छ भन्ने कुराको विश्लेषण
गर्नु यस लेखको औचित्य हो ।
यो लेख तयार गर्दा
सामग्रीको सङ्कलन , वर्गीकरण, विश्लेषण र व्याख्या, सामग्रीको तुलना र मूल्याङ्कन गरी निष्कर्षसम्म
पुगी सिद्धान्तको प्रतिपादन गरिएको छ । यस लेख तयार गर्न निम्नलिखित विधि प्रयोग
गरिएको छ:
सामग्री सङ्कलन
विधिः
प्रस्तुत अध्ययनमा अध्ययन विषयसँग सम्बन्धित आवश्यक
सामग्रीहरू प्राथमिक र द्वितीय स्रोतबाट सङ्कलन गरिएको छ । यस लेखको प्राथमिक
सामग्रीका रूपमा कक्षा ११ को पाठ्यपुस्तकमा रहेको ‘गाउँको माया’ कथा रहेको छ ।
साथै रेमन्ड विलियमसको सिद्धान्त पनि प्राथमिक स्रोतका आधारमा सङ्कलित
सामग्री हो । यसैको आधार मानेर कथालाई
विश्लेषण गरी लेख तयार गरिएको छ ।
द्वितीयक
विधि: यो लेख पुस्तकालयीय विधिमा आधारित
भई तयार पारिएको हुँदा द्वितीयक स्रोतबाट प्राप्त सामग्रीलाई अध्ययन विश्लेषणको
आधार बनाइएको छ ।
अनुभूतिको संरचनाको
मान्यता सन् १९२१ मा वेल्सको मजदुर परिवारमा जन्मेका बेलायती चिन्तक रेमन्ड
विलियम्सको हो । अनुभूतिको संरचना
अङ्ग्रेजीको स्ट्रक्चर अफ फिलिङको नेपाली रुपान्तरण हो । यस पदावलीमा अनुभूति र
संरचना गरी दुईओटा पदहरूको प्रयोग गरिएको
छ । यी दुवैको अर्थ अनुभूतिको संरचनाबाट अनुभवको बनोट पूर्ण
ज्ञानको बनावट वा ढाँचा भन्ने अर्थ निष्पत्ति हुने देखिन्छ । (पौडेल २०६८, पृ १९) मजदुरहरूको जीवन र
उनीहरूको आन्दोलनलाई नजिकबाट हेर्ने र अध्ययन गर्ने अवसर पाएका विलियम्सले समाजको
जनजीवन र सांस्कृतिक चेतनाको गहिरो सम्बन्धलाई नजिकैबाट अध्ययन गर्ने मौका पाए ।
उक्त कुरालाई उनले आफ्नो उपन्यासमा सजीव रुपमा उतारे । यसै क्रममा उनले बेलायतको
प्रभुत्वशाली अभिजात संस्कृति र विचारधारासँग सङ्घर्ष गर्दै आफ्नो ठाउँ बनाए
।
उनले प्रतिपादन गरेको मान्यता अनुभूतिको संरचनाले
साहित्यलाई समाज र संस्कृतिसँग जोडेर अध्ययन गर्दछ । उनको अनुभूतिको संरचना भन्ने
मान्यता सन् १९५४ मा प्रिफेस टु फिल्म एन्ड ड्रामाटिक ट्रेडिसन भन्ने लेखमार्फत
पहिलो पटक सार्वजनिक भएको हो । उनले यसमा भनेका छन् स् “हामी एउटा कालखण्डको
अध्ययनमा त्यस कालको भौतिक जीवन, सामाजिक सङ्गठन र एउटा सीमासम्म प्रधान विचारहरूलाई कमबेसउनले यस मान्यमा
बेलायतको अभिजात वर्गसँग सङ्घर्ष गर्दै संस्कृति, साहित्य सम्बन्धि आफ्ना धारणाहरू प्रस्तुत गरेका
छन् ।”
रेमण्डका कल्पनाहरूलाई मानवीय अनुभूतिको सहायक र रचनालाई
कलात्मक रूपाकार दिने शक्ति मान्छन् (क्षेत्री २०६४: ४४) उनका विचारमा कुनै
कलाकृतिको सर्वाङ्ग सर्वेक्षण पछि प्राप्त हुने विशिष्ट प्रकारको अनुभव नै अनुभूति
संरचना हो । यो कुनै खास समाजको खास समयको
संस्कृति पनि हो । विलियम्स रचनामा व्यक्त
भएको अनुभूतिको संरचनाबाटै सामाजिक जीवनमा भएको संरचनालाई पहिचान गर्ने प्रयास
गर्छन् (पाण्डे २००६: १८४) । समाजमा
प्रभुत्वशाली, वैकल्पिक (अधीनस्त) र उदीयमान गरी जम्मा तीन पिँढीको संस्कृति प्रभावका
दृष्टिले पहिलो ,दोस्रो र तेस्रो अवस्थामा रहेका
हुन्छन् । समाजका यी तीनै पिँढीहरूको आपसी सम्बन्ध र क्रियाकलापबाट अनुभूतिको संरचना निर्माण
हुन्छ । यस्तै प्रभूत्वशाली पिँढीका स्वार्थलाई सुरक्षित राख्न अधीनस्त पिँढीलाई
दबाब दिइने हुन्छ । जसले अधीनस्त पिँढीलाई दबाब र तनाबको स्थिति सिर्जना हुन्छ ।
यस लेखमा
अनुभूतिको संरचनाका आधारमा गाउँको माया कथामा प्रभुत्वशाली पिँढीले अधीनस्त पिँढीमा के कस्तो दबाब र तनाब दिएको छ
र अधीनस्त पिँढीले आफ्नो अधिकारका लागि के कस्ता कदम चालेका छन् अर्थात् उदयमान पिँढीमा नयाँ विचारको उदय कसरी भएको छ
भन्ने कुराको विश्लेषण गरिएको छ । गाउँको माया कथामा प्रभूत्वशाली पिँढी, वैकल्पिक (अधीनस्त) पिँढी र
उदीयमान पिँढीका आधारमा कथाको विश्लेषण गरिएको छ ।
गाउँको माया कथाको विश्लेषण
प्रभूत्वशाली पिँढी
प्रभुत्वशाली पिँढी समाजमा शासक समुदायका रुपमा रहन्छ ।
जसको संस्कृति समाजमा मूलधारका रुपमा रहेको हुन्छ । यसले आफ्नो मूल्यमान्यतालाई नै
समाजमा स्थापित गराइरहन पहल गर्दछ ।
गाउँको माया कथा नेपालको सामन्तवादी ,शोषकवर्गको आर्थिक व्यवस्थामा आधारित कथा हो । यस कथामा परिछन , बुधना, रामदरस लगाएतका विभिन्न
विपन्न निम्नवर्गले आर्थिक अवस्थाका कारण भोग्नु परेको सामाजिक यर्थाथलाई
देखाइएको छ । भर्खर गाउँ आएको कृष्णलाई परिछनले मालिकबाट पिडित भएको सम्पूर्ण
आफ्ना वेदना व्यक्त गरेको छ । यस कथामा
मालिकहरुको ज्यादतीलाई सूक्ष्म रूपमा व्यक्त गरिएको भएता पनि सम्पूर्ण कथा शोषक
वर्गको ज्यादती अर्थात् दबाब र तनाबका कारण
शोषित वर्गमा सिर्जना भएको अनुभूतिको संरचनामा आधारित छ ।
‘गाउँको माया’ कथामा कथाकारले प्रभुत्वशाली वर्गको
निम्नवर्गलाई थिचोमिचो गरेर अघि बढ्न नदिएको र दासप्रथा समेत पुस्तानान्तरण भएको
प्रसङ्गलाई यसरी प्रस्तुत गरिएको छ:
जमाना थियो ( म र परिछन लँगौटिया यार थियौँ । गाई
चराउँथ्यौँ (सँगसँगै । सिजनमा बदाम, मकै चोरेर ओराहा खान्थ्यौँ र गीत गाउँथ्यौँ , “गाई चरवाहा टुअर (टापर,
मैँस चरवाहा चोर । बकरी
चरवाहा छिनर छानर, ताके पारो ओर । ” ती दिनहरु अब धेरै पछाडि छुटिसके । त्यै गीत अचेल परिछनको
छोराले गाउँदो हो गोठालो लागेका बेला,परिछनको छोरो पनि बाउको बिँडो थाम्दै। पछि, अलि उमेरदार भएपछि हली बस्ला । परिछन पनि पहिले गोठालो थियो
, लगभग छसात वर्षकै
उमेरदेखि । चौधपन्ध्रको किशोर वय नहुँदै बनी कमाउन थाल्यो र पछि हली बस्यो ,
सायद ज्यालादारीमा । छोरालाई
पनि त्यही काम सिकाउँछ र पछि छोराले पनि आफ्नो छोरालाई पनि त्यही काम सिकाउला ।
यसरी एवम् रितले यो परम्परा अनन्त परिछनहरूका बलिया पाखुरीहरूबाट क्रमशः
हस्तान्तरण हुँदै रह्यो (पृ.१३) ।
म पात्र कृष्णले प्रभुत्वशाली वर्गले निम्न वर्गमाथि गरेको
शोषण, दमन र उत्पीडनको
कारण बताएका छन् । माथि प्रस्तुत आधारमा पनि परिछन जस्ता निम्नवर्गको जीवन
परिवर्तन हुन नसक्नुको कारण प्रभूत्वशाली पिँढीको ज्यादतीका कारणले हो भन्ने कुरा
व्यक्त भएको छ । पेट पाल्नका लागि मालिकका
घरमा गएर हली बस्न बाध्य कयौँ परिछनको कथालाई यस कथाले जोडेको छ । नयाँ सीप र
शिक्षाको कमी भएका, दबाब र तनाबको स्थिति हुँदाहुदै पनि परिर्वन हुन नपाएका र गरिबीका कारण दुःख र शोषण पनि पुस्तानान्तरण
हुँदै गएको अवस्थालाई अभिव्यक्ति गरिनुले प्रभूत्वशाली पिँढीले परिछन जस्ता कयौँ
परिछनलाई आफ्नो पकडमा राखी दबाब र तनाबको स्थितिमा पुऱ्याएको यथार्थलाई व्यक्त
गरिएको छ ।
कथामा प्रभुत्वशालीले गरिब तथा निमुखा वर्गमाथि गरेको दबाब
र तनाबको स्थितिलाई तलको प्रसङ्गबाट प्रष्ट्याउन सकिन्छ ।
पानी पिउँदै गर्दा लगभग उदास र आद्र्र उसको स्वर मेरो कानमा
गुन्ज्यो । उसले जसरी अँध्यारो मुखमुद्रामा
बिनाभूमिका मलाई यो खबर सुनायो । सहसा मलाई लाग्यो ( गाउँमा सायद अब अङ्ग्रेजहरुको रोग सर्दै छ , डिभाइड एण्ड रुल १ परिछनहरु
भाँचिदै छन् । परिछनहरुको सगबगाउँदो चेतनासँग गाउँका ठालुहरु नयाँ जुक्तिहरु
सोच्दै छन् ता कि तमाम परिछनहरू परिछन नै रहून् । अर्थात्
क्रीतदासरुपी हलीगोठाला नै रहुन् र मालिकहरुकै कृपापात्र भएर रहुन् , जुन एउटा परम्पपराका रुपमा
तिनका पूर्खाहरूले तिनका हातमा नासो छोडेर गएका थिए (पृ १४) ।
कृष्णको यो भनाइबाट गाउँका कुनै व्यक्तिको मात्र धारणा नभइ
सिङ्गो मालिक वा प्रभुत्वशाली पिँढीको प्रतिनिधि सोच हो । माथिको भनाइद्वारा
मालिकहरूले कम ज्याला दिएर श्रम शोषण गरिरहेको यथार्थलाई अभिव्यक्त गरिएको छ । निम्न वर्गका प्रतिनिधि पात्र परिछन लगायत
निमुखा गाउँलेहरू यस्ता शोषणको विरुद्धमा
लाग्न हड्ताल गर्दा हड्तालका नायिके फेकन र शनिचरलाई मालिकहरूले चार चार मन धान
दिन्छु भनेर लोभमा पार्दै उनीहरुरूको एकता र शक्ति फुटाउन सफल भएका छन् । मालिकहरूले डिभाइन एण्ड रुलको नीति लिएको
तथ्यलाई माथिको भनाइबाट प्रष्ट हुन्छ । प्रभूत्वशाली पिँढीले यस्तो नीति
लगाउनुमा उनीहरूको परम्परागत स्थापित
प्रभुत्वशाली संस्कृति कायम भइरहोस् भन्ने
धारणा रहेको स्पष्ट हुन्छ । गाउँको माया कथामा मालिकहरु प्रभुत्वशाली पिँढी हुन् ।
वैकल्पिक पिँढी: यो
पिँढी स्थापित परम्पराका विकल्पमा देखा परेको पिँढी हो । जसले स्थापित परम्पराका
विकल्पमा अर्को परम्परालाई स्थापित गराउन पहल गरेको हुन्छ । शासक पिँढीको
विरुद्धमा आवाज उठाएको हुन्छ ।
गाउँको माया कथामा कृष्णले वैकल्पिक पिँढीको प्रतिनिधित्व
गरेको छ । गाउँका प्रभुत्वशाली पिँढीका दबाबका कारण परिछन लगायत गाउँका हली बस्न
बाध्य गरिबहरूमा तनाब सिर्जना भएको छ । त्यस्ता दबाब र तनाबका कारण गाउँका परिछन र
अन्य निम्न वर्गलाई आफू अन्याय अन्त्याचारमा परेको अनुभूति भएको छ । कृष्ण गाउँमा
नबसे पनि परिछन र परिछन जस्ता गाउँमा दास
बनाइएका निम्न वर्गका साथीभाइको अनुभूतिलाई कृष्णले पनि आत्मसात गरेको छ । अर्थात्
कृष्णमा पनि अनुभूतिको संरचना निर्माण भएको छ ।
कृष्ण गाउँका हरेक
गतिविधिप्रति सधैँ चाख दिन्छ । कृष्ण
गाउँमा आउन नपाउँदा पनि गाउँमा हुने गरेका हरेक क्रियाकलापप्रति जानकार छ । कृष्ण
परिछनजस्ता निम्न वर्गीय पात्रहरूको पक्षमा छ । परिछनका हरेक कुरामा साथ दिएको छ ।
परिछनले आफ्ना दुःख र प्रभुत्वशालीले गरेको दमन, शोषण र उत्पीडनको बारेमा कृष्णलाई भेट्ने बितिक्कै
बताउनु र कृष्णप्रति स्नेह तथा आत्मीयता
दर्शाउनुले कृष्ण निम्न वर्गीय पात्रहरूका
पक्षमा छ भन्ने कुरा स्पष्ट हुन्छ । परिछनको बाबु हली भएकै कारण परिछन पनि हली
बस्नुपर्यो अब पनि समाज परिवर्तन नभए परिछनको छोरा पनि हली बस्ला । यसरी परिछनका
पुस्तौपुस्ताले पाखुरी पुस्तानान्तरण गर्नुपर्ला अर्थात् अन्याय ,अत्याचार सहेर थोरै बनी
थापेर काम गर्नुपर्ने होला भन्दै कृष्णले
चिन्ता प्रकट गरेको छ । कृष्णले यो चिन्ता
प्रकट गर्नु भनेको आफ्नो साथी परिछनका र
गाउँमा हली बस्न बाध्य परिवारका सन्तानले नयाँ पेसा अँगालून्, उनीहरूको जीवन शैली परिवर्तन
होस् भन्ने धारणा राख्नु हो । उसको यो अभिव्यक्तिले परम्परादेखि चल्दै आएको हली
प्रथाको अन्त्य होस् र नयाँ परम्पराको थालनी होस् भन्ने अभिव्यक्ति हो । कृष्णमा
यस्तो अनुभूतिको संरचना निर्माण भएका कारण कृष्ण वैकल्पिक वा अधीनस्त पिँढी हो ।
गाउँको माया कथाको मुख्य पात्र कृष्ण पढेलेखेको छ । उसमा
गाउँप्रति र निम्न वर्गीय गाउँले प्रति
हेर्ने दृष्टिकोण फराकिलो छ । उसमा समाज परिवर्तको क्रान्ति चेत छ , जुन कुरा कृष्णले बताएको
तलको उद्धरणबाट प्रष्ट हुन्छ :
“बाटाभरि आँखामा गाउँ नै सलबलाइरह्यो (बुधना, परिछन, रामदरस, बखतबहादुर, कान्छो भाइ, आमा, बा, घर, छिमेक, टोल र गाउँ, सुल्ताना डाँकुको नौट्ङ्की, महावीरजीको झन्डामेला, हाटबजार....अनि यस्तै यस्तै थुप्रै घटनाहरू । एक
समय गाउँका यी घटना, भिडभाड, चहलपहलहरुको म
प्रत्यक्षदर्शी थिएँ । त्यति मात्र होइन् ,
म पनि तिनमै थिएँ । अहिले
आएर ती सबको पृथकताबोध कता कता च्वास बिझाउँछ (आफैलाई । गाउँमा बस्न नपाउनुको
पीडाबोध हलक्क मौलिन्छ छातीभरि । अस्ति भर्खर मात्र भाइले चिठी लेखेथ्यो ,
‘दाजु! अचेल त परिछनको टोलमा
बेलुकी बेलुकी ‘रबिन – हुड’ को नाटक रिहर्सल गर्दै छन् ।’ आहा! चिठी पढेर कति खुसी भएथेँ
....चिठी पढिसकेपछि जीवनमा मैले लगभग पहिलो पटक बोध गरेँ(हाम्रो गाउँमा पनि
साँच्चैका मान्छेहरु रहेछन् जो जीवनलाई बुझ्दै छन् । हाम्रो गाउँ पनि केही हो र केही हुन सक्छ र यही ‘केही हुनु’नै
मेरा लागि अथवा हाम्रा लागि माने म, बुधना,परिछन र बखतबहादुरका हकमा जीवन खुल्दथ्यो अर्थात् जीवनको , बाँच्नुको माने लाग्थ्यो ” (पृ. १२) ।
माथि उल्लेखित अभिव्यक्ति सहरबाट गाउँ फर्कदा कृष्णले
बाल्यकालीन कुरालाई स्मरण गर्दै आफ्ना
विचार व्यक्त गरेको छ । गाउँमा हुने विभिन्न घटनाका रमिते भएर हेरिन्थ्यो तर अहिले
ती कुरा सम्झदा मनमा च्वास बिझाउँछ
भन्नुले कृष्ण चेतनागत रुपमा परिपक्व
भएको छ भन्ने कुरा प्रष्ट हुन्छ । पहिले
जे हेरे पनि रमिते हुने कुरालाई अहिले विश्लेषण गरेर हेर्न सक्ने भएकै कारण कृष्णमा
पहिले हेरिएका नौटङ्की अहिले च्वास
बिझाउँने भएका छन् । विचार परिवर्तनकै कारण कृष्णमा नयाँ परम्पराको सङ्केत देखिएको
छ ।
समयसँगै गाउँ पनि परिर्वन भएको अर्थात् परिछनको टोलमा
‘रबिन–हुड’ को नाटक रिहर्सल हुँदै छ भन्ने कुरा सुनेर कृष्णले खुसीको अनुभूति
गरेको छ । मानिसले आफ्नो जीवन बोध गर्न पाएकोमा कृष्ण खुसी छ । कृष्णले गाउँका निम्न वर्गीय व्यक्तिले पनि
जीवन बुझ्दै छन् भन्ने कुरा व्यक्त गर्नुले
कृष्णले नयाँ परम्परा अर्थात्
जागरण युगको पहल गरेको छ ।
‘केही हुनु’ नै मेरा लागि अथवा हाम्रा लागि माने म, बुधना, परिछन र
बखतबहादुरका हकमा जीवन खुल्दथ्यो अर्थात् जीवनको , बाँच्नुको माने लाग्थ्यो भन्ने अभिव्यक्तिबाट
कृष्णमा भएको तत्तकालीन सामाजिक संस्कृतिलाई प्रष्ट पार्दछ । प्रभूत्वशाली पिँढीको
दबाबका कारण कृष्ण, बुधना, परिछन र बखतबहादुरमा
दबाब र तनाबको अवस्था सिर्जना भएको र
स्वतन्त्र रूपले जीवन जीउन नपाएको कुरा पनि माथिको अभिव्यक्तिमा उल्लेख गरिएको छ ।
कृष्णमा सबैले स्वत्रन्त्र रुपमा बाँच्न , जीवन बुझ्न र ज्ञान लिन
पाउनुपर्छ भन्ने अभिव्यक्ति उल्लेख हुनुले कृष्णले नयाँ संस्कृतिको
स्थापनाका लागि पहल गरेको छ । त्यस्तै गाउँमा गरिबका पाखुरीले नै गाउँको अस्तित्व
बचाएको हो भन्दै कृष्णले परिछनलाई उत्साह र ढाडस दिँदै भन्छ – परिछन ! यसो भनेर किन मलाई
लज्जित पाछौ । गाउँ तिमीहरूकै हो ।
तिमीहरूकै हँसिया, खुर्पी, कोदालो र पाखुरीका बलमा गाउँ बाँचेको छ , गाउँका इज्जत भनेका
तिमीहरू नै हौ । तिमीहरूकै आडमा गाउँ
अभिमानी भएको छ । तिम्रो पाखुरीले यो खोलाको धारलाई त फर्काउँछ भने गाउँको इज्जत
माथि नउठाउला त......पृ १५!
परिछनले कृष्णलाई
मालिकहरूसँगको सङ्घर्ष भइरहेको बताउदै कृष्णलाई गाउँमा नै बस्न आग्रह गर्छ । कृष्ण
भएमा क्रान्ति सफल हुने आडभरोसा मिल्ने कुरा परिछनले बताउँदा कृष्णले परिछन तथा
निम्न वर्गको पक्षधर भई यो गाउँ तिमीहरूकै हो ,गाउँको इज्जत तिमीहरूबाट नै बाँचेको छ भन्दै परिछनलाई जबाफ दिएको छ ।
श्रमजीवी, मेहेनती र इन्मादार
परिछन र परिछन जस्ता निम्न वर्गीय पात्रहरूको पक्षमा रहेर दिएको कृष्णको यो
अभिव्यक्ति प्रभूत्वशाली पिँढी विरुद्धको आवाज हो । यस अभिव्यक्तिले हँसिया,
खुर्पी,कोदालो र पाखुरीका बलले
गाउँमा दिएको योगदानको श्रेय गरिब तथा निम्न वर्गलाई दिनुपर्छ भन्ने नयाँ
परम्पराको दृष्टिकोण राखेकाले ‘गाउँको माया’ कथाको पात्र कृष्ण वैकल्पिक वा
अधीनस्त पिँढी हो ।
उदीयमान पिँढी :
उदीयमान पिँढी समाजमा स्थापित प्रभूत्वशाली पिँढीका मूल्य,
मान्यता र सिद्धान्तका
विमतिमा हुन्छ । प्रभूत्वशाली पिँढीको
मूल्य , मान्याताका विमतिका
कारण नै उदीयमान पिँढीमा दबाब र तनाबको
स्थिति आउँछ । गाउँको माया कथामा मालिकहरूको दबाब र तनाबका कारण परिछनमा आफ्ना
अधिकारका लागि लड्नुपर्छ भन्ने अनुभूति भएको छ । यसै कारण परिछनले उदीयमान पिँढीको प्रतिनिधित्व गरेको छ ।
नेपाली समाज लिङ्ग, जाति , धर्म, क्षेत्रका साथै वर्ग
बीचको द्वन्द्वबाट सञ्चालित छ । यस्ता संस्कृति अर्थव्यवस्थालाई आधार बनाएर
निर्माण भएका हुन्छन् । ‘ गाउँको
माया’कथामा यस्तै आर्थिकरूपमा विपन्न वर्गलाई आर्थिक रुपमा सम्पन्न मालिकहरूले दास
बनाएको र उक्त व्यवस्थाको विरुद्धमा उदीयमान पिँढीको उदय भएको कुरा प्रस्तुत
गरिएको छ ।
मालिकहरूले परिछन जस्ता गरिबहरूलाई थोरै ज्याला दिएर काम
लगाएका छन् । आफ्ना अनुकूलमा चल्न बाध्य बनाएका छन् । गरिबहरुलाई पुस्तौँ पुस्ता
दास बनाएका छन् । यस्ता शोषक वर्गबाट आफू शोषण हुँदा निम्न वर्गमा दबाब र तनाब
सिर्जना भई आफ्ना अधिकारका लागि लड्नुपर्छ भन्ने अनुभूतिको संरचना निर्माण भएको छ
। मालिकहरूले आफ्नो श्रम शोषण गरेको,
अन्याय अत्याचार गरेको ,
दबाब र तनाब दिएको कारण
परिछनमा पनि अन्याय अत्याचार सहनुहुन्न यसका विरुद्धमा जुट्नुपर्छ भन्ने अनुभूतिको
संरचना निर्माण भएको छ । परिछन लेखपढ नगरेको व्यक्ति भए पनि ऊभित्रको विचार र
चेतनाको तह उच्च देखिन्छ । लेखपढ गरेको कृष्णलाई परिछनले भनेका कुराबाट उसमा
सामाजिक क्रान्ति चेत भर्भराइरहेको प्रष्ट हुन्छ ।
परिछनको नेतृत्वमा
‘रबिन–हुड’ को नाटक रिहर्सल हुनु भनेको आफ्नो जीवन र बाहिरी संसार बुझ्ने प्रयत्न गर्नु हो अर्थात्
परिछन र परिछनजस्ता विपन्न वर्गले पनि आफ्ना इच्छाअनुसार मनोरञ्जन प्राप्त गर्नु ,
बाहिरी वातावरणको ज्ञान लिने
काम गर्नुले उनीहरूमा आफ्नो जीवनप्रति हेर्ने दृष्टिकोण परिवर्तन भएको पाइन्छ ।
त्यस्तै मालिकहरूका इच्छाअनुसार चल्नुपर्ने , उनीहरूकै अधीनमा रहनुपर्ने बाध्यतामा रहेका परिछन र
हली बस्न बाध्य गाउँलेहरूका मनमा
मालिकहरूको ज्यादती, दबाब र तनाबका कारण यति धेरै तनाब र दबाब सहन हुँदैन भन्ने अनुभूतिको संरचना
निर्माण भएको छ । यो नयाँ परम्परा आउने सङ्केत हो ।
रोपाइँको समयमा चार किलो धान बनी अर्थात् ज्यालाका विषयलाई
लिएर तीन दिनसम्म परिछन र हलीगोठाला गाउँलेहरूले हड्ताल गर्नु परम्परागत रुपमा जरो
गाडेर रहेको गाउँको सामन्ती सत्तालाई दिएको चुनौती हो । सामन्ती , शोषकहरूको शासनप्रति गरिएका
ठाडो बिरोध हो । यस घटनालाई हेर्दा परिछन र दास बन्न बाध्य भएका गाउँलेहरू यस
कथाका उदीयमान पिँढी हुन् । मालिकहरूको व्यवहारमा तनाब र दबाब भएका कारण उनीहरूमा
विद्रोही अनुभूतिको संरचना निर्माण भएको छ ।
हडतालको नेतृत्व लिएका फेकन र शनिचरले मालिकहरूले देखाएको
चार चार मन धानको लोभमा परेर मालिकहरूकै पक्षमा लागेकाले परिछनहरूको माग पूरा हुन सकेन । उनीहरूको एकता
टुट्यो । उनीहरूले नराम्रो धक्का सहनुपर्यो । यसै कारण परिछन र दमित गाउँलेहरूको समूहले धोकेबाज फेकन
र शनिचरलाई आफ्नो समूहबाट बाहिर निकाल्दिए । फेकन र शनिचरको धोकाका कारण परिछन र
गाउँलेहरूमा तनाबको स्थिति पैदा भयो । उनीहरूले हिम्मत भने हारेनन् । उनीहरूमा मालिकहरूको
शोषणका विरुद्ध पुनः लड्ने , आफ्नो अधिकार लडेर लिनुका साथै आफ्नो श्रमको मूल्य लिने योजना बनाए ।
यसरी उनीहरूले परम्परागत संस्कृतिको रेखा
तोड्दै नयाँ संस्कृतिको लागि सङ्घर्ष गरेका छन् ।
“हिम्मत त किन हारिन्थ्यो र! अरे, एक साल भएन त अर्को साल कहाँ जाला! जब उतर गए रण पे तो पिछे हटना क्योँ ? (पृ।१५)” भन्ने परिछनको
यो अभिव्यक्तिबाट आफ्नो अधिकारका लागि हिम्मत नहारि लड्ने र पछि नहट्ने
कुरा प्रष्ट पारिएको छ । यसले पनि परिछनमा
समाज परिवर्तनको उत्कट चाह छ भन्ने कुरा स्पष्ट हुन्छ । परिछन र परिछन जस्तै पिडित
गाउँलेहरू मालिकहरूबाट दबाब र तनाबको अवस्थामा पुग्दा उनीहरूमा समाज परिवर्तको अनुभूतिको संरचना निर्माण भएको
छ । नयाँ चेतना जागृत भएको छ । त्यसैले यस कथामा परिछन र निम्नवर्गीय गाउँलेहरू
उदीयमान पिँढी हुन् ।
निष्कर्ष :
गाउँको माया कथामा परिछन र परिछन जस्ता निम्न वर्गीय
गाउँलेले भोगेका दबाब र तनावजन्य जीवनदशा र त्यस बिचका विशिष्ट अनुभूतिलाई हेर्दा
पिँढीगत अनुभूतिको संरचना निकै सशक्त ढङ्गले व्यक्त भएको देखिन्छ । प्रभुत्वशाली
पिँढीको सामाजिक आर्थिक आधिपत्य र त्यसको प्रभाव बेहोर्न बाध्य विपन्न समुदायको
सङ्घर्षशील जीवन अनि त्यसलाई बदल्ने वा प्रभुत्वशालीको आधिपत्यबाट मुक्ति पाउने
चाहना र प्रयासका बिचको दबाब र तनाब पूर्ण सम्बन्धबाट विशिष्ट प्रकारको अनुभूतिको
संरचना निर्माण भएको छ । गाउँको माया कथामा दबाब र तनावको व्यवस्थापन वा समाधानका
लागि वैकल्पिक संस्कृतिको निर्माणमा कृष्ण र परिछन प्रयासरत देखिन्छन् । तर
संस्कृतिको पूर्ण निर्माण भने भइसकेको स्थिति छैन । मालिकहरूले डिभाइड एण्ड रुल
लगाएर भए पनि परिछनहरूको शक्तिलाई फुटाएर आफ्नो आधीपत्य कायमै राखेका छन् तर परिछन पनि हारेको अवस्था चाहिँ छैन । ऊ
आफ्नो अधिकारका लागि वा दबाब र तनाबको स्थितिबाट मुक्त हुने बाटो खोजिरहेको छ ।
सङ्घर्षको योजना बनाइरहेको छ । कृष्णको पनि समर्थन पाएको परिछनमा वैकल्पिक
संस्कृति निर्माणका लागि प्रभूत्वशाली विरुद्धको नाटक लेख्न कृष्णलाई आदेश दिएको छ
। जसले सामन्ती परम्पराको अवज्ञा र उदात्त संस्कृतिको स्थापनामा सहयोग पुग्ने आशा
परिछनमा छ । आफ्नो खेती नभएका भूमिहीन परिछनहरू अरुको हली बसेर परिवारको पेट पाल्न
बाध्य छन् । जमीनदार सामन्तहरुको
उत्पीडनमा बाँच्न विवश निम्न वर्गीय परिछन र परिछनको समुदायले गरेको सङ्घर्षले
नयाँ संस्कृतिको निर्माणमा सहयोग पुग्ने विश्वास गर्न सकिन्छ । यस लेखमा
प्रभूत्वशाली पिँढी, वैकल्पिक वा अधीनस्त पिँढी र उदीयमान पिँढी गरी तिनै पक्षका भूमिकालाई उल्लेख
गरिएको छ । प्रभुत्वशाली पिँढीको दबाब र तनाबका कारण उदीयमान पिँढीमा नयाँ
संस्कारको उदय हुने अर्थात् अन्यायको अन्त्य जसरी पनि हुन्छ भन्ने कुराको निष्कर्ष
यस अध्ययनबाट प्राप्त भएको छ ।
सन्दर्भग्रन्थ सूची :
पाण्डेय, मैनजर “रेमन्ड विलियम्सका साहित्यका समाजशास्त्र”साहित्य के समाजशास्त्र की
भूमिका, पृ.१६१–१६० ।
पाण्डेय, ताराकान्त (२०७३), माक्र्सवाद, सांस्कृतिक अध्ययन र साहित्यको समाज।ललितपुर : साझा प्रकाशन ।
भण्डारी, खगेश्वर (२०७८)।‘गाउँको माया’कथामा वर्ग सङ्घर्ष’ इच्छुक। पूर्णाङ्क ८,
वर्ष ८, असोज , पृ.७३–८३ ।
0 Comments